Als ik een pasklaar antwoord had op de vraag hoe je een perfecte FaceBook fanpage kunt maken, zou ik hem hier beschrijven! Het hangt natuurlijk af van wat je zelf met je zakelijke faceBook pagina wilt: wil je de fanpage het middelpunt maken van je social media communicatie omdat veel van je doelgroep op facebook zit? Of wil je er af en toe met je doelgroep in dialoog gaanen discussies houden? Of is het een showcase van je werk en zal het meer een statisch karakter hebben? Ik ben bezig om voor drie klanten een Facebook FanPage op te zetten en een van de vragen die ik natuurlijk kreeg is of de pagina’s een eigen look en feel kunnen krijgen. Want zeg nou zelf, de meeste FB fanpages zien er, net als de persoonlijke profielen, toch uit als dertien in een dozijn. En natuurlijk is jouw bedrijf het waard om op te vallen binnen al deze standaard pagina’s. FB laat je niet veel ruimte voor een eigen look & feel, maar de volgende tips wil ik je alvast meegeven.

(1) Gebruik ik nou een FaceBook-profiel of een FaceBook Fanpage? Zoals Facebook zelf aangeeft: een profiel is voor een individu, een Fanpage is voor een bedrijf, organisatie of groep. Daar komt nog bij dat een profiel maximaal 5.000 vrienden kan hebben. Een Fanpage kan een ongelimiteerd aantal fans hebben. Think big!

(2) Gebruik de volledige profielruimte voor een logo aan de linkerkant. Wist je dat het logo dat in de linkernavigatiebalk staat, een afmeting van 200px breed en 600 pixels hoog mag zijn? Gebruik die ruimte om de pagina zoveel mogelijk een eigen gezicht te geven. Op de FB-pagina van consultcatalyst kun je zien wat ik voor hen heb gemaakt. Een logo die de volle breedte maar vooral de volle hoogte gebruikt, geeft de wall-pagina al veel meer een eigen stijl.

(3) Zorg voor een herkenbare thumbnail van je logo (profielfoto): De profielfoto wordt in verkleinde vorm als een thumbnail bij iedere post op je wall getoond. Er wordt een uitsnede van 200×200 van je profielfoto gemaakt die als een 65×65 kleine thumbnail wordt gebruikt. Als je klikt op ‘edit your profile picture’ (in de linkerbovenhoek van je profielfoto) en dan kiest voor ‘edit thumbnail’ dan kun je bepalen welke uitsnede precies van je foto wordt gemaakt. (Het blijkt trouwens dat de randen van de thumbnail wel vervagen wanneer de uitsnede wordt gemaakt. De veilge ruimte voor typografie is 176×176 px: op deze manier blijft een merknaam goed leesbaar)

(4) Maak een nieuwe tab op je Fanpage met de Static FBML-applicatie. Hiermee kun je een nieuwe tab op je FB-pagina maken en deze bijvoorbeeld ‘Welkom!’ noemen. Deze pagina kan je vullen met FBML (FaceBook Markup language) of html. Hier mee krijg je veel meer controle over hoe die pagina eruit ziet, maar vooral ook wat je op deze pagina kunt doen. Zo kan je hier direct linken naar je bijvoorbeeld je website, je twitter-profiel of een betere beschrijving geven van je werkzaamheden en voorbeelden van je werk tonen. De breedte van een pagina tab is nu nog 760px breed, maar Facebook heeft aangegeven dat volgende maand in juli 2010 de breedte wordt versmald naar 520px. je hebt dus nu de keuze om nog een ontwerp voor deze pagina te maken van 760 px breed, maar houdt er rekening mee dat het zeer binnenkort aangepast moet worden. FB heeft aangegeven dat er twee weken voor de wijziging een waarschuwing wordt verstuurd aan Fanpage eigenaars.
— Belangrijke update: het is sinds 14 maart 2011 niet meer mogelijk om nieuwe tabs aan te maken met FBML. Je kunt hiervoor nu iframes gebruiken. Lees deze blogpost ‘Tab op je FaceBook-pagina met iframes‘ voor meer informatie

(5) Maak een nieuwe landingspagina waarop fans binnenkomen. Standaard is de landingspagina voor een Facebook fanpage de wall-tab. Stel bijvoorbeeld de nieuwe tab die je met Static FBML hebt gemaakt, in als landingspagina van je Fanpage: zo komen je bezoekers op een FB pagina met een eigen stijl en kunnen ze beter zien wat jouw bedrijf doet.

(6) Claim je eigen vanity url: facebook.com/jouwbedrijf. Dit kan zodra je 25 fans hebt. Ga naar de pagina facebook.com/username (letter username, niet jouw gebruikersnaam) en vul in welke facebook url je wilt hebben. Denk er ook over na of je ook op je eigen domein een directe url naar facebook wilt hebben, bijvoorbeeld: http://www.jouwdomein.com/facebook. Die pagina kan ook als een herkenbare url gebruikt worden in je offline communicatie.

(7) Link andere sociale netwerken aan je Facebook fanpage. Je kunt eenvoudig content van andere social netwerken zoals twitter of je eigen blog ook op je fanpage laten verschijnen. Ik zelf maak altijd gebruik van de selective tweets applicatie om tweets op de wall van de Facebook fanpage te laten zien. Voordeel met deze applicatie is dat niet alle verzonden tweets worden getoond, maar alleen de tweets met de #fb hashtag. Zo voorkom je overkill en zorg je ervoor dat alleen relevante tweets op de facebook pagina verschijnen.

(8) Bekijk je statistieken: iedere fanpage beheerder kan ook de FaceBook Insights bekijken. De samenvatting van deze statistieken staan (alleen zichtbaar voor de beheerder) op de wall-pagina. Hier zie je in een opslag hoeveel fans, reacties of posts er op je fanpage zijn. Klik je op het kleine overzicht dan kom je op een uitgebreider Insights pagina waarin je grafieken van de laatste weken kunt zien.

(9) Vertel ook over Facebook in je online en offline communicatie: vergeet niet ook op je website, maar ook  in offline communicatie bezoekers, vrienden en klanten over je Facebook fanpage te vertellen. Geef je cursussen? Vraag of je cursisten een review willen schrijven over de gevolgde cursus. Verkoop je een product? Misschien hebben kopers zelf video’s erover gemaakt. Plaats deze op je fanpage. Twitter een vraag en vraag volgers om mee te discussiëren op je fanpage.

(10) Waar schrijf ik over? Je fanpage is opgezet, je hebt een mooi logo, je twitter is gelinkt en nu? Beschouw je fanpage als de plek bij het koffiezetautomaat of de water cooler voor een wat internationaler publiek. Start een prikkelende discussie, vertel wat je an het doen bent, nodig mensen uit om mee te praten. Maar zorg ervoor dat je nooit in je eentje bij dat koffiezetautomaat tegen jou alleen staat te praten! En voer niet altijd zelf het hoogste woord. Laat jouw fans, klanten, cursisten zelf aan het woord. Laat je met elkaar praten over jou. Maar ook over alles wat hen bezighoudt. Je fans zijn bij jouw koffiezetapparaat omdat ze iets gemeen hebben, ze houden van jou en je bedrijf. Dat betekent echter niet dat ze het alleen over jou hebben. En dat is prima! Laat ze hun mok koffie of glas water drinken en genieten.