Bedrijven die opgezet rond het concept van samendelen – het delen van fysieke producten via netwerken die voornamelijk via internet worden georganiseerd – bieden ook mooie testomgevingen voor fabrikanten van (gerelateerde) producten die in het bedrijf gedeeld of gebruikt worden. De samendeelbedrijven hebben er immers belang bij om hun klanten – de deelnemers in de community – zo goed mogelijk te kennen om in te kunnen spelen op hun wensen en eisen om zo de onderneming zo flexibel mogelijk te laten draaien.

Het is dan logisch dat Toyota carsharing company Zipcar benaderde om acht plug-in hybride Prius auto’s ‘uit te testen. Deze auto is pas vanaf 2012 in de showroom te koop.

“Zipcar is an ideal test bed for early consumer acceptance of EVs,” said Scott Griffith, Chairman and CEO of Zipcar, in a statement. “This project will allow companies to receive direct feedback from thousands of consumers in three cities and help evaluate how EVs fit into a large-scale car sharing model.”

De feedback die Toyota zal ontvangen van de zipcar-deelnemers tijdens deze uitgebreide testperiode zou wel eens heel waardevol kunnen zijn bij de latere presentatie en uitrol van de hybride auto aan een groter publiek.