Naar aanleiding van een summiere discussie op twitter over Pleio werd mij steeds duidelijker dat het passie is waar het om draait bij succesvol zijn, niet geld. Ik heb een karakter dat graag denkt in extremen, als passie voor jou te extreem is, dan mag het ook liefde of genegenheid zijn: liefde voor je product, je klanten, je Als je dingen alleen doet om er geld mee te verdienen dan zal je product, je klantenservice, je team nooit optimaal zijn.

De afgelopen week kwam ik twee filmpjes tegen – beide via videovolt – waarin voor mij het belang van deze passie voor de producten die je verkoopt of de kennis die je samen ontwikkelt voorop staat. De eerste video toont de passie van John Nese van Galcos soda pop store in Los Angeles. Hij verkoopt alleen maar frisdrank in zijn winkel, maar in de vreemdste, verrassendste smaken: komkommer, rozen, bessen. Vol vuur en passie vertelt hij erover. Bekijk meer van dit soort gepassioneerde mensen in de serie Obsessives op Chow.com.

De tweede video is een korte (tien minuten durende) documentaire over de makers van Watson, de robot die kortgeleden Jeopardy won. Je volgt de leden van het team tijdens de finale van Jeopardy; samen geven ze een prachtig beeld van de betrokkenheid en passie van hen allemaal.