slimmer werken | digitalants.nlHoe vaak gebeurt het jou dat je wekker afgaat en je hand direct op zoek gaat naar je mobiel op je nachtkastje? Ga je dan met een slaperige kop eerst even snel je mail checken en FaceBook of Twitter updates bekijken? Niet doen! Ik houd sinds ongeveer zes maanden een hele andere ochtendroutine aan en dat helpt me goed om de rest van de dag veel slimmer aan het werk te gaan.

En geloof me, ik ben helemaal geen vroege vogel. Voordat ik deze vijf stappen volgde draaide ik mezelf het liefste nog een, twee of tien keer om. Maar zeg eerlijk, daar word je eigenlijk alleen maar moeier van. Een paar weken geleden werd ik geïnterviewd voor Intermediair Magazine over deze ochtendroutines en dat was een goed moment om eens te evalueren waarom ik me bij deze dagelijkse ochtendroutine zo goed voel. Als ik aan het werk ga ben ik de eerste vier uur veel productiever. Alsof mijn hersens gewoon veel beter *aan*  gaan. Mijn hoofd zit niet vol met gedachten aan gisteren en morgen. Hoe ik dat doe?

Mijn ochtend ziet er tegenwoordig als volgt uit:

  1. Actie: Duf ben ik nog steeds als ik wakker wordt, maar een van de eerste dingen die ik doe is in actie komen. Heel letterlijk: ik ga namelijk 20 minuten wandelen. Maakt niet uit of het regent, koud is of donker, mijn wandelschoenen gaan aan en off I go! Iedere dag dezelfde route; okay, de ene dag het rondje linksom en soms voor de verandering de andere dag rechtsom. In het begin was ik avontuurlijker en liep ik nog wel eens ergens anders naar toe. Voor mij was de verleiding te groot om me dan té druk te maken over welke route ik dan vandaag ging lopen, hoe lang die dan ging duren en soms zorgde dat ervoor dat ik al helemaal geen zin meer had. Of er allemaal figuurlijke beren op de weg liepen. Nu loop ik iedere ochtend gewoon hetzelfde rondje en hoef ik mezelf niet meer de vraag te stellen: ga ik vandaag lopen en waarnaar toe dan?
    Wandelen en ochtendroutine | digitalants.nl
  2. Lezen: Na fris van mijn ochtendwandeling teruggekomen te zijn, neem ik vijftien minuten de tijd om even te lezen. Nog steeds geen FaceBook updates, tweets of online artikelen maar gewoon een boek. Meestal ouderwets op papier en soms op mijn Kindle. Vijftien minuten lijkt niet zoveel, maar in een week telt het aardig op. Natuurlijk lees ik veel meer dan alleen het kwartiertje in de ochtend, maar deze energieuitbarsting zorgt er voor mij voor dat ik toch bijna twee uur extra lees in een week. De laatste paar weken las ik  Steeds beter van Gretchen Rubin, The One Thing van Gary Keller en Wherever you go, there you are van Jon Kabat-Zinn.
    Art before breakfast
  3. Journalling: Als het ingestelde alarm gaat dat mijn vijftien minuten leestijd voorbij is, dan is het tijd voor paar minuten journalling. Ofwel, in een minuut of vijf even kort opschrijven waar ik me mee bezighoudt, wat me te binnen schiet. Ik besteed deze tijd in ieder geval aan het opschrijven van drie dingen waar ik ‘dankbaar’ voor ben, blij mee ben. Dat klinkt heel zweverig, maar dat is heel down-to-earth. Dankbaarheid is de eenvoudigste manier om gelukkig te worden, dat heb ik wel geleerd voor mijn werk voor degelukzoekers.nl. Uit alle geluksonderzoeken blijkt dat als je iedere dag even kort tijd besteed aan het aandacht besteden aan dingen waar je blij van bent, dat je je hersens traint om veel vaker en meer positief te denken. Logisch dat je daar dus veel gelukkiger van wordt.
  4. Visualiseren: Voordat ik The Miracle Morning van Hal Elrod had gelezen had ik eigenlijk nog nooit iets met visualiseren gedaan. Dit visualiseren houdt in dat je bepaalde gewenste situaties alvast voor probeert te stellen op een positieve en bereikbare manier. Denk eens na hoe de werkzaamheden op je je ideale werkdag eruit zien. Of welke zakelijke of persoonlijke doelen je wilt bereiken. En stel je voor dat je op weg bent deze doelen te bereiken. Volgens Elrod (en ander onderzoek) maakt je brein weinig onderscheid tussen deze virtuele gedachten en de daadwerkelijke (toekomstige) situatie. Je bereid je hoofd als het ware voor op het bewandelen van deze nieuwe weg. En dus houd ik me vast aan de nogal Amerikaanse slogan “if you can think it, you can do it’. Visualiseren is voor mij nog steeds een wat vreemde eend in de bijt. Maar ik houd mezelf maar steeds voor dat het wel goed is om iedere dag even stil te staan bij de vraag ‘waar ik dit nu allemaal voor doe’ en ‘wat ik graag zou willen’. Ik heb een alinea met  een zes wensen en doelen opgeschreven en die lees ik iedere ochtend even met aandacht even door. Onder het drinken van mijn grote mok thee, dat dan weer wel.
  5. Rust: En dan als laatste onmisbare stap in mijn ochtendroutine: 15 minuten mediteren. Echt. Mediteren heeft me echt geleerd om mijn overvolle hoofd waarin gedachten constant rondspoken en het hoogste woord hebben, even te laten voor wat het is. Met mediteren maak je je hoofd niet leeg, je gedachten zijn er nog steeds. Je traint jezelf om die gedachten eigenlijk gewoon voorbij te laten gaan; alsof je zelf in het gras zit en de gedachten als auto’s langs rijden. Je ziet ze komen, doet er niets mee en laat ze in hun eigen tempo weer doorrijden. Trust me, er is niets zweverigs aan. In plaats van je zorgen te maken over wat gaat komen, of teveel te denken aan wat al voorbij is, besteed je vijftien minuten aan het hier en nu. Ik krijg er erg veel ruimte van om daarna heel actief aan de slag te gaan. Zin om het ook eens te proberen: dan heb je hier vast iets aan ‘Mindfulness, daar heb je een app voor‘.Stop Breath and Think | digitalants.nl

En mijn wens om het maken van keuzes in de ochtend tot een noodzakelijk minimum te beperken, zie je ook weer terug in het laatste onderdeel van mijn eigen Miracle Morning. Ik eet namelijk iedere dag hetzelfde ontbijt. Na het wandelen, lezen, visualiseren, journalling en mediteren is het tijd voor ene bakje met 2 scheppen havervlokken en 200 gr kwark en een paar noten, kokosvlokken en papayastukjes. Klaar. En verpest de slimme start van je werkdag nu niet met het gaan lezen van mail of FaceBook. Ga aan de slag met het allerbelangrijkste dat moet gebeuren en open pas na een uur of twee je inbox om te zien welke mail daar is binnengekomen.

Heb jij een ochtendroutine? Ik ben heel benieuwd hoe jij een werkdag begint.